آشنایی با اصطلاحات مهم و پرکاربرد گوگل ادز به شما کمک میکند که تحلیل تبلیغات خود را سادهتر انجام دهید.
از طرفی فرآیند سئو خارجی و همچنین تبلیغات هدفمند شما نیز با هزینه به مراتب کمتری انجام خواهد شد.
در فضای تخصصی گوگل ادز به آشنایی با اصطلاحات مهم و پرکاربرد گوگل ادز نیاز است. زیرا ممکن است تحلیلها را اشتباه انجام دهید و در این فضای رقابتی بودجه را به صورت صحیح استفاده نکنید. در نتیجه آشنایی با واژههای تخصصی ضروری میباشد. در این بخش از برترآموز سعی داریم با این پلتفرم با زبان خودش حرف بزنیم. یادگیری زبان گوگل ادز از آن جهت ضروری است که به شما و سایر کسب و کارها اجازه میدهد تا تبلیغات خود را در اشکال مختلف به دست مخاطبان هدفتان برسانید. به خصوص برای ابتدا هر کسب و کاری لازم است. پس برای آشنایی بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.
اصطلاحات گوگل ادز چیست؟
یکی از محبوبترین و موثرترین پلتفرمهای تبلیغاتی گوگل ادز میباشد؛ اما لازم است بدانید که بخشها و اصطلاحات متنوع این پلتفرم میتوانند هر فردی را در ابتدای کار آشفته کند. به همین خاطر افراد برای شروع باید زبان این پلتفرم را یاد بگیرند تا بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. در ادامه شما را با مهمترین اصطلاحات گوگل ادز آشنا خواهیم کرد.
حساب کاربری (Account)
یکی از اصطلاحات مهم و ابتدایی گوگل ادز اکانت یا حساب کاربری است. چرا که برای استفاده از امکانات این برنامه نیاز به اکانت اختصاصی خواهید داشت. اطلاعات مربوط به حساب کاربری در ارتباط با امنیت، ارتقای خدمات، ساختار کمپین و در نهایت تجربه کاربری میباشد. هر حساب کاربری متشکل از یک یا چند کمپین تبلیغاتی است که با کمک پنل مدیریت گوگل ادز قابلیت تنظیم و پیگیری دارد. همچنین اطلاعات ورود، مدت زمان فعالیت، تعاملها و تنظیمات مرتبط با واحد پولی، منطقه زمانی و میزان دسترسی کاربران از این طریق انجام میشود.
کمپین (Campaign)
کمپین نیز در گوگل ادز جز ساختار اصلی تبلیغات دیجیتال محسوب میشود. چرا که هدف نهایی و استراتژیهای پایهای فعالیتهای تبلیغاتی را تعیین میکند. یه عبارتی دیگر کمپین مجموعهای از تبلیغات و تنظیمات هدفمند است که برای دستیابی به منظوری خاص در بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. انواع کمپین در گوگل ادز شامل کمپین جستجو، خرید، نمایشی، هوشمند، ویدیویی، محلی، دیسکاوری و … است. کمپینهای نامبرده هر کدام با هدف متفاوت و مشخص شده بکار گرفته میشوند. به این ترتیب با تعیین بودجه، نوع تبلیغ، مخاطب هدف و مکان نمایش تبلیغات به صورت دقیق و بهینهسازی خواهند شد.
کلمه کلیدی (Keyword)
از دیگر گزینههای مهم که در پلتفرم گوکل ادز کاربرد زیادی دارد، کلمات کلیدی است. چرا برای رساندن تبلیغات به صورت موثر به مخاطب هدف نقش اساسی را ایفا میکند. از وظایف اصلی کلمه کلیدی میتوان به فعالسازی تبلیغ، هدف گیری مخاطب مناسب و کنترل هزینه میباشد. گوگل ادز برای کنترل نحوه نمایش تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی، از انواع مختلف تطابق استفاده میکند. تطابق دقیق، تطابق گسترده، تطابق عبارت
نرخ کلیک Click Through Rate) CTR)
این گزینه نیز از اصطلاحات مهم و پرکاربرد گوگل ادز میباشد که به کاربران کمک میکند تا به نحوه عملکرد خود را بازیابی نمایند. به این ترتیب که تعداد افرادی که تبلیغات مورد نظر شما را مشاهده کرده یا روی آن کلیک کردند را نمایش میدهد. بنابراین متوجه خواهید شد که تبلیغ انجام شده به چه میزان مخاطب را جذب خود کرده و یا مناسب نیازمندیهای افراد بوده است. به عبارتی دیگر نرخ کلیک یکی از مهمترین شاخصهای عملکرد در کمپین محسوب میشود.
گروه تبلیغاتی (Ad Group)
یکی دیگر از اصطلاحات مهم گروه تبلیغاتی است که باعث میشود تمامی گزینههای مهم و کاربردی در گوگل ادز بهم مرتبط شوند. به این ترتیب تبلیغات به صورتی هدفمند، منظم و با قابلیت مدیریت بالا انجام میشود. بنابراین مدیریت با کیفیت کمک میکند تا امکان طراحی پیامهای تبلیغاتی ویژه را برای هر گروه از مخاطب فراهم شود. به طور کلی گروه تبلیغاتی مجموعهای از تبلیغات، کلمات کلیدی، صفحه فرود است که با هماهنگی و در یک راستا بودن باعث افزایش امتیاز کیفیت تبلیغ میشوند.
عنوان (Headline)
اصطلاح بعدی Headline است که در واقع تبلیغ متنی شما در صفحه نتایج گوگل میباشد. اگر تبلیغی در صفحه نتایج قرار گیرد، هدلاین یا عنوان آن با رنگ آبی نمایش داده میشود تا از بخش توضیحات یا متا دیسکریپشن متمایز شود. به همین خاطر باید وسواس بیشتری به خرج دهید تا بتوانید نتیجهی بهتری از این بخش بگیرید و نظر مخاطبان را جلب کنید. با توجه به رنگ متفاوت هدلاین در تبلیغ، بهتر است عنوانی جذاب و گیرا انتخاب کنید. شما باید بدانید که اولین چیزی که مخاطب شما میبیند، همین متن کوتاه آبی رنگ است. هر عنوان نیز حداکثر دارای 30 کاراکتر میباشد. پس اگر میخواهید همه کاربران بتوانند عنوان تبلیغ شما را کامل بخوانند، این محدودیت تعداد را رعایت کنید. اما اگر طبق این تعداد پیش نروید با یک عنوان مواجه میشوید که انتهای آن سه نقطه (…) است.
شبکه نمایش گوگل (Google Display Network)
در تعریف GDN باید بگوییم که مجموعهای از سایتها، اپلیکیشنها و پلتفرمها در کنار یکدیگر که تبلیغات در آن به صورت تصویری، ویدیو یا بنر مشاهده میشود. نمایش گوگل شبکه متشکل از میلیونها سایت جهانی است که تبلیغات در آن با در نظر گرفتن مکان جغرافیایی، میزان علاقمندی کاربران و کلمات کلیدی تنظیم میشود. به طور کلی هدف از این طراحی و تنظیمات در ارتباط با افزایش سطح آگاهی از برند تبلیغاتی مورد نظر میباشد.
امتیاز کیفیت (Quality Score)
اصطلاح دیگر امتیاز کیفیت است. عددی که بین ۱ تا ۱۰ میباشد و گوگل به کلمات کلیدی شما اختصاص میدهد. این امتیاز به شما نشان میدهد که تبلیغ، کلمه کلیدی و صفحه فرود چقدر با هم مرتبط هستند. در حقیقت هر چه امتیاز شما بالاتر باشد، میبایست هزینه کمتری برای هر کلیک پرداخت کنید. سه عامل تاثیرگذار اصلی در این امتیاز شامل نرخ کلیک (CTR)، کیفیت صفحه فرود و مرتبط بودن متن تبلیغ گوگل ادز است. امتیاز کیفیت بالا سبب میشود تا تبلیغ شما در جایگاه بهتری قرار گیرد.
تبدیل (Conversion)
اصطلاح تبدیل یا همان Conversion زمانی اتفاق میافتد که کاربر روی یکی از تبلیغات شما کلیک کرده و عمل خاصی را انجام دهد. یعنی کاربر بعد از دیدن تبلیغ، اقدامی را انجام دهد که برای شما ارزشمند باشد. این اقدام میتواند شامل خرید، ثبتنام در سایت، تماس یا پر کردن فرم پیشنهادی شما باشد. در نظر داشته باشید که بازدید از صفحه و اسکرول ان را میتوان تبدیل به حساب آورد. اما این نوع تبدیلها نمیتوانند معیار خوبی برای سنجش میزان موفقیت سایت شما باشند. تعداد تبدیلها و نرخ تبدیل (Conversion Rate) معیار موفقیت نهایی کمپین است و تحلیل دقیق تبدیلها به شما کمک میکند تا تصمیمهای بهتر و مناسبتری بگیرید.
استراتژی قیمت گذاری (Bidding)
این گزینه نیز در گوگل ادز به معنای میزان هزینه پرداختی برای نمایش تبلیغات میباشد. این نمایش به صورت مزایدهای انجام شده و تبلیغات با قیمت پیشنهادی بالاتر با امتیاز بالاتر و شانس بیشتری همراه است. قیمت گذاریها در گوگل ادز به دو صورت استراتژی اتوماتیک (Automated bid strategies) و استراتژی دستی (Manual bid strategies) صورت میگیرد. در نظر داشته باشید با انتخاب تعیین دستی هزینه به ازای هر کلیک امکان کنترل کردن بودجه وجود خواهد داشت. برای بهینه سازی نرخ تبدیل نیز با انجام ترکیبی دستی و خودکار میزان کلیکها مشخص میشود.
حداکثر هزینه به ازای کلیک (Maximum CPC)
این واژه (Maximum CPC) یعنی حداکثر هزینهای که برای هر کلیک روی تبلیغ پرداخت میکنید. در واقع اگر CPC واقعی پایینتر از این عدد باشد، گوگل هزینه کمتری از شما کسر میکند. در نتیجه این مقدار را میتوان برای هر کلمه کلیدی یا گروه تبلیغی تنظیم کرد. جالب است بدانید که حداکثر CPC یکی از اصلیترین عوامل تاثیرگذار در مزایده تبلیغاتی است. قطعا با مدیریت درست آن، میتوان هم هزینه را کنترل کرد و هم جایگاه خوبی به دست آورد.
بودجه روزانه (Daily Budget)
اصطلاح بودجه روزانه یعنی حداکثر مبلغی که مایل هستید روزانه برای یک کمپین خرج کنید. تغییر بودجه روزانه بر عملکرد کلی کمپین و سرعت مصرف تاثیرگذار است. در این وهله باید بدانید که گوگل تلاش میکند تا هزینه روزانه از این عدد فراتر نرود. البته گاهی اوقات ممکن است در یک روز خاص بیشتر خرج شود؛ ولی در طول ماه این جریان، جبران خواهد شد. در اصل این بودجه به شما کمک میکند تا بتوانید هزینهها را کنترل کنید و هدف گذاری مالی دقیق تری داشته باشید.
تعداد نمایش (Impression)
از اصطلاحات گوگل که مرتبط با تحلیل کمپینها میباشد، تعداد نمایش است. بنابراین ثبت Impression به معنای تعداد نمایش تبلیغ به کاربران خواهد بود. البته تفاوتی ندارد که ظاهر شدن تبلیغ در سرچهای اینترنت باشد و یا در سایتهای همکار گوگل. در صورتی که تعداد نمایش بالا باشد، مخاطبین هدف سیر صعودی را طی میکنند. اما با مشاهده نرخ کلیک پایین به این موضوع خواهید رسید که تبلیغ با نیاز مخاطب هماهنگی ندارد.
جمع بندی
در پست آموزشی بالا از برتر آموز اصطلاحات مهم و پرکاربرد گوگل ادز را مورد بررسی قرار دادیم. در نظر داشته باشید که در دنیای تبلیغات گوکل ادز این اصطلاحات و نحوه صحیح استفاده از آنها کمک میکند تا کمپینها به صورت حرفهای مدیریت شوند. با هزینه مشخص شده بازدهی خوب و مناسبی را کسب نمایید. به این نکته مهم نیز توجه نمایید که موفقیت در گوگل ادز نیازمند فکر کردن به صورت یک استراتژیست دیجیتالی است. برای تکمیل آن هم لازم میباشد تا عملکردی شبیه به یک هنرمند تبلیغاتی داشته باشید. همچنین از نکات مهمی که در انتخاب استراتژی باید به آن دقت کنید، هدف کمپین، میزان بودجه تبلیغاتی، تجربه و کنترل است.
نوشته اصطلاحات مهم و پرکاربرد گوگل ادز اولین بار در برتر آموز. پدیدار شد.
بدون شرح