یکی از قابلیتهای جدید شرکت گوگل ” AI Overview ” میباشد که تاثیر قابل توجهی روی استراتژی سئوکاران دارد. در این پست آموزشی نحوه شخصی سازی و مدیریت بلاگ جهت رسیدن به AI Overview آموزش خواهیم داد.
در گذشته سئوکاران برای نتایج برتر گوگل رقابت میکردند و دسترسی به دیسکاور گوگل یا نتایج صفر گوگل خوشحالشان میکرد. اما در حال حاضر AI Overview شرایط را تغییر داده است و حضور در نتایج هوش مصنوعی گوگل یا سایر پلتفرمهای فعال برای آن ها حائز اهمیت است. چرا که هوش مصنوعی نیز یک انقلاب بزرگ مانند دسترسی عمومی مردم به گوگل میباشد. اگر از شرکت کنندگان دوره آموزش سئو برترآموز باشید داخل آپدیتهای دوره به نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل دسترسی خواهید داشت.
AI Overview چیست؟
زمانی که یک کلمه کلیدی را جستجو میکنید هوش مصنوعی گوگل Gemini به شما یک پاسخ از پیش تعیین شده نشان میدهد. این پاسخ میتواند به صورت کاملا پویا تغییر کند و پس از هر بار جستجو پاسخ بهینه شده باشد. نکته بسیار مهم این است که منبع این پاسخ نیز به شما نمایش داده میشود و شما میتوانید روی آن کلیک کنید. مثلا در مورد آموزش وردپرس یک جستجو انجام میدهید و گوگل یک سری پاسخ از پیش تعیین شده در اختیار شما قرار میدهد.
زمانی که پاسخ را مورد بررسی قرار میدهید قابلیت کلیک کردن روی برخی از لینک ها را دارید و میتوانید وارد سایتهای مختلف شوید. اما نکاتی که گوگل مطرح میکنید و سایتهایی را که پیشنهاد میدهد همیشه همان سایت اول نیست. مثلا ممکن است که اطلاعات سایت پنجم را به شما نمایش دهد و شما پس از کلیک کردن روی لینک اصلی آن جابهجا شوید و به سایت پنجم بروید. این موضوع برای برخی از سئوکاران چراغ قرمز خواهد بود. البته AI Overview به معنی پایان کار سئو نیست، بلکه پروسه سئو از این به بعد پیچیده و دقیقتر خواهد شد.
آیا AI Overview برای سئو خطرناک است و ارزش آن را کاهش میدهد؟
یکی از چالشهایی که اغلب سئوکاران با آن روبرو میباشند قدرت قابل توجه هوش مصنوعی میباشد. برخی از مدیران سایت تصمیم گرفتهاند که به جای سئوکاران با تجربه از نسخه پرمیوم هوش مصنوعی استفاده کنند و سایت خود را سئو کنند. در این صورت احتمال حضور AI Overview نیز بیشتر میشود. این موضوع از بیرون جذاب است، اما از لحاظ فنی و تکنیکالی بسیار سخت و ناممکن خواهد بود. چرا که دستوراتی که هوش مصنوعی به جهت سئو سایت به شما میدهد بر اساس پارامترهای فنی سئو است. در صورتی که خودتان بخواهید چنین پارامترهایی را انجام دهید، نیاز به دانش پایه سئو خواهید داشت.
همیشه به یاد داشته باشید که هر شخصی که جعبه ابزار دارد تعمیر کار نیست. در نتیجه هر شخصی که دسترسی به هوش مصنوعی دارد نیز نمیتواند مانند یک سئوکار خبره و با تجربه فرایند سئو را انجام دهد. به همین دلیل است که هوش مصنوعی گوگل و حتی Chat GPT هیچ تهدیدی برای سئو نمیباشند. حتی آن ها به حرفهای تر شدن اکوسیستم سئو کمک خواهند کرد و این موضوع میتواند روی دستمزد و حتی پرستیژ کاری شما تاثیر بسزایی داشته باشد. به شرطی که اصولی و درست از هوش مصنوعی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که سئو سنتی نمیتواند در عصر هوش مصنوعی پیروز شود و همواره برای شما چالش در پی خواهد داشت.
چگونه به نتایج AI Overview ورود پیدا کنیم؟
نکاتی که در این بخش مورد بررسی قرار میدهیم برای همه سایتها مناسب نیست. چرا که وجود زیر ساخت قوی در ورود به AI Overview از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر بخواهیم فرآیند جستجوی هوش مصنوعی گوگل یاد بگیریم باید به جزئیات توجه زیادی داشته باشیم. در غیر این صورت نمیتوانیم نتیجه مورد انتظار خود را کسب کنیم.
درک نحوه جستجوی کلمات کلیدی
یکی از مهمترین نکاتی که گوگل مورد بررسی قرار میدهد نحوه جستجوی افراد در همان لحظه میباشد. به جرات میتوان گفت که تحلیل کلمات کلیدی بر اساس وضعیت حال حاضر نیاز به ذهنیت انسانی و دقیق دارد. در حالت عادی سئوکاران دو حالت کلمات کلیدی ارزشمند کوتاه و کلمات کلیدی ارزشمند بلند را مورد بررسی قرار میدهند و در جستجوی خود لحاظ میکنند. متن نوشته های خود را نیز به صورت رسمی با ادبیاتی میانه ارائه میکنند تا گوگل درک خوبی از نوشته آن ها داشته باشد که عملی بسیار خوب و پسندیده است.
اما از طرف مقابل اگر بخواهیم اندکی دقیق این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم همه کاربران ممکن است که به این صورت جستجو انجام ندهند. نحوه سوال پرسیدن و ادبیات اندکی تغییر کرده است و این موضوع میتواند تاثیر مستقیم روی AI Overview داشته باشد. اگر شما بتوانید تحلیل کلمات کلیدی را به نحوی انجام دهید که در به ادبیات نسل Z نزدیک باشد، شرایط برای شما بهینه خواهد شد. به این نکته توجه کنید که گوگل به مجموعه کلمات کلیدی شما توجه میکند و در نتیجه باید یک دایره کلمات کلیدی برای ورود به AI Overview مد نظر قرار دهید.
استفاده از محتوای صوتی و ویدیویی مرتبط با صفحه
شاید برای شما عجیب باشد اما درصد قابل توجهی از کاربران هوش مصنوعی به دنبال ویدیو و پادکستهای صوتی مرتبط با موضوع مورد نظر خود میباشند. در چنین مواقعی داشتن محتوای بصری یا صوتی مناسب میتوانید در دسترسی به AI Overview نقش بسزایی بازی کند. اما بررسی یک نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و آن هم زیر ساخت فنی سایت میباشد. اگر زیر ساخت و کد نویسی سایت شما به درستی برنامه ریزی نشده باشد و گوگل درک مناسبی از محتوای صفحات شده نداشته باشد امکان ورود به AI Overview نخواهید داشت.
استفاده از سوال و پرسش های کوتاه و کاربردی
در گذشته کاربران مدت زمان زیادی صرف میکردند و وبلاگ های طولانی را مطالعه مینمودند اما در حال حاضر شرایط کاملا متفاوت است و همه به دنبال یک پاسخ کوتاه هستند. شما باید متن خود را به نحوی کوتاه و دقیق شخصی سازی کنید که برای همه قابل درک باشد، در غیر این صورت نتیجه دلخواه وجود ندارد و حتی به صفحات برتر گوگل نیز دست پیدا نخواهد کرد. از مهمترین دلایلی که در سوالات کوتاه و پاسخ دقیق برای هوش مصنوعی گوگل مهم است، نحوه ارائه AI Overview میباشد.
اگر شما یک بررسی اولیه از چند کلمه کلیدی مختلف انجام دهید، متوجه خواهید شد عباراتی که در این بخش مطرح میشوند همه هدینگهای مختصر با پاسخهای کوتاه دارند. مگر اینکه شما بخواهید حالت Deep Search را امتحان کنید و پاسخ سوالات شما بسط پیدا کند. در غیر این صورت پاسخ اغلب سوالات کوتاه خواهد بود و همین موضوع کلید شما برای رشد میباشد. مجدد نکته بخش قبلی را تاکید میکنیم که نحوه فکر کردن کاربران نسل جدید حائز اهمیت است و نه نکاتی که در سئو کلاسیک مورد بررسی قرار میگرفت.
محدود کردن اسامی برند در تایتل اصلی و هدینگ ها
یکی از مهمترین نکاتی که سئوکاران باید مد نظر قرار دهند کاهش استفاده از اسامی برندهای خاص در هدینگها میباشد. برخی مواقع افراد میتوانستند با نام بردن از اسامی دیگر سایتها و یا برندهای مختلف کسب رتبه بهتری انجام دهند. این تکنیک در حال حاضر با AI Overview اندکی در تضاد است. در صورتی که تمرکز خود را روی متن تبلیغاتی ببرید و برای یک برند خاص تولید محتوا انجام دهید به احتمال زیاد AI Overview تاثیر متفاوتی خواهد داشت و نمیتوانید به آنچه که نیاز دارید دست پیدا کنید.
استفاده از محتوای هوش مصنوعی ممنوع است 
اگر به دنبال ورود به AI Overview هستید و از محتوای هوش مصنوعی استفاده میکنید در نتایج هوش مصنوعی گوگل نمایش داده نخواهید شد. چرا که محتوای شما بر پایه موارد انسانی نیست و گوگل دلیلی ندارد که محتوای شما را ارتقاء دهد. به همین دلیل است که اغلب کسانی که از محتوای هوش مصنوعی استفاده میکنند همواره به یک نکته بسیار مهم و آن هم انسانی نمودن محتوا است که در اغلب موارد ناموفق میباشند. چرا که تغییر محتوای هوش مصنوعی به محتوای انسانی فرآیندی زمانبر است و همه افراد برای آن زمان و انرژی کافی صرف نمیکنند و کاملا بدیهی است که در نتایج AI Overview نیز نمایش داده نمیشوند.
استفاده از کلمات پرسشی در هدینگ محتوا
یکی از بهترین راهکارهای ورودی به AI Overview استفاده از کلمات پرسشی « چرا، چه کسی، چطوری، چگونه، چه مدت و … » میباشد. در صورتی که کلمات پرسشی به صورت متناسب و با هدف در متن اصلی استفاده شوند، احتمال کسب رتبه شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا خواهد کرد. چرا که اغلب جستجوی افراد با همین کلمات پرسشی میباشد. حال هر چه محتوای شما دقت بالاتری داشته باشد نتیجهای که به دست میآورید به مراتب بهتر خواهد بود.
نکته بعدی که در این بخش باید مد نظر قرار دهید و محتوای صفحات مختلف رعایت کنید ارتباط بین صفحات است. اگر بخواهید محتوای خود را به صورت عمومی شخصی سازی کنید و از سوالات پرتکرار بسیار زیاد نیز در آن استفاده کنید به AI Overview دست پیدا نخواهید کرد. شما باید کلمات پرسشی را به صورت محدود حول موضوع اصلی در برنامه خود لحاظ کنید تا نتیجه به مراتب بهتری مشاهده کنید. استفاده هوشمندانه از کلمات کلیدی در وبلاگ و صفحات لندینگ در دسترسی شما به AI Overview تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
استفاده کیبوردهای مقایسه ای
یکی از بهترین روشهای ورود به AI Overview استفاده کیبوردهای مقایسه ای است. اگر مخاطبین حوزه کسب و کارتان تمرکز خود را روی یک موضوع خاص قرار میدهند احتمال دسترسی به سایت شما بیشتر خواهد شد. از طرف مقابل اگر مخاطبین حوزه کسب و کار شما به مقایسه محصولات میپردازند در این صورت استفاده از کیبوردهای مقایسه ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. به عنوان مثال اگر بخواهید کسانی که قصد خرید گوشی موبایل دارند معمولا از کیبوردهای مقایسه ای بین گوشیهای همرده استفاده میکنند. به همین دلیل بسیار مهم است که محتوای خود را به نحوی شخصی سازی کنید که همه کاربران بتوانند حداکثر استفاده از سایت شما را داشته باشند.
استفاده از نظرات کاربران به شکل باور پذیر و کاربردی | Human Edge
در بخش وبلاگ سایت برترآموز به صورت ویژه در مورد محتوای تولید شده توسط کاربران یا محتوای UGC صحبت کردیم. نکته بسیار مهمی که در این بخش باید مدنظر قرار دهید و بیان ساختارمند نظرات کاربران از خرید یک محصول میباشد. البته شما میتوانید نظرات کاربران را به چندین روش مختلف بسط دهید و در مورد هر یک از آن ها اطلاعات بسیار زیادی به کاربران خود منتقل کنید. توجه کنید که بررسی نظرات دیگران در فضای مجازی بسیار رایج است و این موضوع یک احساس تایید ثانویه به دیگر کاربران منتقل خواهد کرد.
به همین دلیل بسیار مهم است که محتوای خود را به صورت دقیق از زبان دیگر کاربران مطرح کنید. البته بیان نظرات به صورت گروهی و بدون مرجع از اهمیت زیادی برخوردار نیست و به نمیتواند محتوای شما را به AI Overview اضافه کند. به همین دلیل است که تاکید داریم محتوا باید به صورت ارگانیک باشد و از تعامل با مخاطبین شما به دست آید.
توجه به آپدیتهای الگوریتم EEAT
همانطور که میدانید الگوریتمهای گوگل سابقه و دقت بسیار بالایی دارند و گوگل به واسطه آن ها توانسته است به محبوبیت بسیار زیاد دست کند. یکی از مهمترین الگوریتمهای که در دسترسی به AI Overview تاثیر گذار است، الگوریتم EEAT میباشد که تمرکز خود را روی تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد پذیر بودن یک محتوا قرار میدهد. اگر بتوانید پاسخ سوالات گوگل را به صورت کوتاه و بر مبنای نکات مطرح شده انجام دهید میتوانید به رتبه برتر گوگل دست پیدا کنید. اما اگر بخواهید صرفا محتوا در سایت خود منتشر کنید و کیفیت آن توجه نداشته باشید نه تنها به AI Overview دست پیدا نمیکنید بلکه گوگل از صفحات برتر خود نیز شما را کنار خواهد گذاشت.
سخن پایانی
استفاده از هوش مصنوعی در قرن حاضر امری کاملا بدیهی و غیرقابل انکار میباشد. اگر میخواهید در گوگل و همچنین ابزارهای هوش مصنوعی رتبه خوبی داشته باشید باید به نیاز کاربران خود توجه کنید. هر چه محتوای تولید شده از سمت شما دقیقتر باشد احتمال دسترسی به AI Overview بیشتر خواهد شد. اگر تجربه حضور در AI Overview دارید در بخش نظرات با ما و دیگر دوستان خود به اشتراک بگذارید. البته در دوره آموزش سئو استاد حبیبی بیشتر در مورد آینده هوش مصنوعی و تاثیر آن بر سئو سایت صحبت خواهیم کرد. هوش مصنوعی گوگل میتواند یک دستیار با هوش و دقیق باشد و فرآیند سئو سایت را سریع و دقیق نماید.
نوشته تاثیر AI Overview در نتایج گوگل بر سئو؛ آیا سئو قرار هست نابود بشه؟ اولین بار در برتر آموز. پدیدار شد.
بدون شرح